fredag 6 oktober 2017

Min portfölj

Den senaste portföljuppdateringen var ett tag sedan, så jag tänkte att det kunde vara dags att uppdatera er läsare på hur portföljen faktiskt ser ut just nu.

I den här uppdateringen inkluderar jag, förutom min aktieportfölj, även fondportföljen och aktuell andel kassa. Detta så att ni får en helhetsbild av hur det ser ut.

Min aktieportfölj har ett värde på 173 168 SEK, och står för 71,4 procent av min totala portfölj (vilken inkluderar fondportfölj och kassa).

Den förväntas generera en utdelning på omkring 6 500 SEK nästa år enligt mina prognoser (baserat på nuvarande innehav, försiktiga utdelningshöjningar, samt aktuella valutakurser). Detta motsvarar en direktavkastning på cirka 3,76 procent.

Portföljen har den senaste tiden fått tillökning, och faktum är att jag har tagit in tre nya bolag. Min portfölj består nu av totalt 27 bolag. De nya bolagen är Marine Harvest (lax), Bakkafrost (lax), och Swedish Match (tobak).

Marine Harvest: Fina marginaler och bra avkastning på kapitalet, bra geografisk spridning på verksamheten, trevlig direktavkastning på 5,4 procent och utdelning kvartalsvis, stor och etablerad aktör, acceptabel värdering.

Bakkafrost: Verksamhet på Färöarna där förutsättningarna för laxodling är goda, omsättning och vinst växer fint med tydlig trend uppåt, väldigt bra marginaler och mycket fin avkastning på kapitalet, direktavkastning på cirka 2,8 procent, värderas högt men å andra sidan ett fint bolag.

Swedish Match: Ett väldigt aktieägarvänligt bolag som är duktigt på att återföra kapital till ägarna, fint kassaflöde, relativt stabil verksamhet, dock känsligt för nya lagar och regler, sysslar ej med cigaretter utan fokuserar istället på snus och andra tobaksprodukter för att minska rökning.

Bolagen utgör än så länge bara en väldigt liten del av portföljen, och tanken är att jag successivt ska öka i dem över tid i takt med att jag lär känna bolagen bättre, givet att jag inte hittar något som får mig att ändra åsikt såklart. Tre bevakningsposter som har möjlighet att växa till sig, helt enkelt.


Klicka på bilden för att förstora


Norge (NOK) syntes tydligen inte, men utgör 1,17 procent

Min fondportfölj har ett värde på 47 881 SEK, och står för 19,7 procent av min totala portfölj. Den består av Avanza Zero, Spiltan Investmentbolag, samt XACT Högutdelande. Fördelningen mellan dessa kommer sannolikt att förändra sig en del framgent då jag håller på och möblerar om lite, men bilden nedan visar hur den är fördelad i dagsläget iallafall.


Min kassa uppgår till 21 534 SEK, motsvarande 8,9 procent av min totala portfölj. Grafen nedan visar hur storleken på kassan har varierat sedan januari 2016 då jag började föra statistik över detta.


Total portfölj - sammanfattning


Det totala värdet på mina aktier, fonder, och kassa är 242 583 SEK.

Aktier: 173 168 SEK
Fonder: 47 881 SEK
Kassa: 21 534 SEK




Det vore skoj att höra era synpunkter på min portfölj och dess innehav, samt den aktuella fördelningen!

2 kommentarer:

  1. Undra hur lång tid det kommer att ta innan du når miljonen. Jag är ungefär där du är just nu men har endast 10 innehav på min portfölj. Själv har jag ingen kassa utan kör all in. Hur har din fondportfölj utvecklats skulle man kunna få se en bild hur du ligger till där ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljonen hoppas jag nå inom en inte allt för avlägsen framtid, men jag kommer inte att ta onödigt hög risk för att nå den lite snabbare. Det får ta den tid det tar helt enkelt :-)

      Fondportföljen har presterat relativt bra sedan starten i januari 2016, med en uppgång på fina 35,22 procent.

      Här är en bild på fondportföljens avkastning sedan start:
      http://i.imgur.com/EyKjBXf.png

      Radera