fredag 1 september 2017

Månadsrapport augusti 2017

Då var det dags för ännu en månadsrapport, och denna gången för augusti månad.

Det känns bra överlag vad gäller jobb, fritid, och arbetet med mina egna projekt, men som alltid är jag inte nöjd utan känner att det finns saker att förbättra här och där. Jag känner speciellt att jag hade kunnat göra större framsteg med mina projekt än vad som gjordes, särskilt under månadens andra hälft. Men så är det, och såväl motivation som arbetslust går upp och ner. Iallafall för mig.

Bloggen har verkligen blivit lidande i år. Det är tyvärr fakta och det känns faktiskt ärligt talat riktigt tråkigt med tanke på att jag tidigare publicerade en hygglig mängd inlägg per månad. Men detta har dock inneburit att jag har haft möjlighet att kunna fokusera och lägga min tid på sådant som jag tror kommer ge en högre avkastning längre fram, och som (förhoppningvis) kommer korta ner min resa mot att bli ekonomiskt oberoende och inte längre behöva jobba.

Men det är ju verkligen fantastiskt roligt att få dela med sig av sina tankar till er läsare och att kunna diskutera och "umgås" med andra likasinnade. Min målsättning är därför att börja skriva mer och publicera fler inlägg här på bloggen. Time management är något jag kommer få arbeta mer med going forward känner jag... :-)

Men hursomhelst.

Stockholmsbörsen gick ner med 1,21 procent under den gångna månaden. Vi har nu fått se en nedgång som varat ett litet tag, och frågan är när vi bottnat och tar nya tag uppåt. Som alltid finns det de personer som påstår att detta är början på slutet, medan andra håller humöret uppe och bara ser detta som ett sätt för börsen att samla kraft inför en ytterligare uppgång. Tiden får utvisa vart vi är påväg, helt enkelt.

Min förmögenhet uppgick till 286 576 SEK per den 31 augusti, vilket innebär en tillväxt på 2,4 procent (6 708 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 28,09 procent (62 852 SEK), och jämfört med augusti 2016 har den ökat med 72,9 procent (120 829 SEK).


Inkomsterna uppgick till 16 167 SEK, utgifterna 7 182 SEK, och sparandet 8 985 SEK. Sparkvoten blev därmed 55,58 procent den här månaden.

Jag är inte helt nöjd med månadens sparkvot om jag ska vara ärlig, även om den för många kan anses vara hög. Utgifterna drog iväg lite väl mycket på vissa håll, dock var det så att några av kostnaderna verkligen var nödvändiga och jag hade inga (eller väldigt små) möjligheter att påverka dessa.

Portföljen utvecklades negativt med sina -1,99 procent (jämfört med börsens -1,21 procent). Det är inte kul att förlora pengar, men samtidigt innebär lägre kurser högre direktavkastning i många fina bolag och att vi kommer ner på lite vettigare nivåer på värderingarna.

Jag har fortsatt att fylla på i några av mina befintliga innehav, precis som vanligt. Men jag har faktiskt börjat titta och fundera på ett par nya bolag som kanske skulle platsa i portföljen. Inget beslut är dock tagit och jag lär sannolikt återkomma i frågan längre fram.

Kassan uppgick till 10,33 procent (23 511 SEK) per den 31 augusti, vilket ska jämföras med föregående månad på 10,54 procent (23 351 SEK).


Utdelningarna uppgick till 88,80 SEK efter källskatt, vilket innebär en utdelningstillväxt på 103,72 procent jämfört med augusti 2016. Litet kassaflöde från portföljen den här månaden sett till övriga månader, men en fin utdelningstillväxt är dock alltid trevligt (om än från låga nivåer).

Jag hade kunnat betala 1,24 procent (8,36) av mina utgifter med mina utdelningar den här månaden, och 4,05 procent (9,72) på rullande 3 månader.



Hur var augusti för dig?

2 kommentarer:

  1. En utdelningshöjning med 103% är verkligen inte dåligt. Tänk om man kunde ha sådan ökning varje år och varje månad ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM!

      Det hade inte varit helt fel :-)

      Tack för kommentar.

      Radera