tisdag 1 augusti 2017

Månadsrapport juli 2017

Vi är nu inne i augusti och det är därmed dags att summera juli månad för att se hur det har gått.

Det har varit mycket på jobbet under månaden, men överlag har det rullat på bra och jag har tagit några steg närmre friheten än månaden innan.

Jag upplever att jag på allvar har kommit igång med mina sidoprojekt och att jag nu börjat komma in i en rutin att regelbundet arbeta på dessa. Starten kan vara utmanande, vilken den också varit till viss del, men nu känns det verkligen som jag att jag är på god väg.

Längtan och suget efter att driva eget växer sig allt starkare, men innan jag tar steget fullt ut måste jag få någon form av bekräftelse att mina projekt kommer kunna generera såväl intäkter som vinst när det väl är dags. Jag kommer garanterat att återkomma kring detta här på bloggen, men det känns som att jag är något på spåren nu iallafall.

Stockholmsbörsen gick ner 4,87 procent under den gångna månaden. Börsfesten har mattats av lite nu på slutet, och det återstår att se om det vi nu är mitt uppe i är början på en större nedgång eller inte. Lägre kurser innebär ju att portföljen och förmögenheten blir mindre, vilket kanske inte är så kul alla gånger, men det innebär samtidigt att fina köplägen kan uppstå och att man får möjlighet att köpa framtida utdelningar lite billigare.

Min förmögenhet uppgick till 279 868 SEK per den 31 juli, vilket innebär en tillväxt på 1,86 procent (5 097 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 25,09 procent (56 144 SEK), och jämfört med juli 2016 har den ökat med 88,17 procent (131 137 SEK)


Inkomsterna uppgick till 13 892 SEK, utgifterna 5 241 SEK, och sparandet 8 651 SEK. Sparkvoten landade därmed på 62,27 procent.

Portföljen gick ner 2,62 procent, vilket resulterade i att 5 864 SEK av portföljens värde försvann. Mitt jämförelse index, SIX 30 Return Index, utvecklades även det negativt med sina -4,87 procent. Jag är glad att min portfölj föll mindre än index och klarade av nedgången aningen bättre, trots att en nedgång alltid innebär att man förlorar pengar alldeles oavsett hur man presterar relativt index. Tack vare portföljens lilla fall, relativt index, så har jag börjat närma index även efter att ha legat efter under hela året. Jag är inte ikapp ännu, men snart så...

Mina regelbundna köp i mina befintliga innehav fortsätter, även om jag varit lite försiktig med att köpa senaste tiden då mycket känts dyrt. Och eftersom vi nu börjat falla lite är det inte omöjligt att vi fortsätter ner en bit till. Ja jag vet, jag kan inte och bör egentligen inte försöka tajma marknadens kortsiktiga rörelser allt för mycket, men det är så jag har agerat iallafall.

Men en förändring som skett i portföljen under juli månad är ju att jag sålt Coca-Cola och istället köpt PepsiCo. Jag tror det är ett bättre val på lite längre sikt och därför har jag agerat därefter. Vill du läsa mer om mina tankar kring detta kan du läsa mitt föregående blogginlägg.

Kassan uppgick till 10,54 procent (23 351 SEK) per den 31 juli, en ökning från 9,08 procent (19 926 SEK) i juni.



Utdelningarna uppgick till 438,18 SEK, vilket innebär en utdelningstillväxt på 84,63 procent jämfört med juli 2016. Utdelningarna tuffar på och fortsätter trilla in på kontot, helt enkelt.

Jag hade kunnat betala 8,36 procent (2,55) av mina utgifter med mina utdelningar den här månaden, och 9,72 procent (17,41) på rullande 3 månader.



Hur var juli för dig?

2 kommentarer:

  1. Sommarmånaderna har varit väldigt långsamma för mig då jag inte har haft en enda utdelning. Köpte lite Realty income nu innan så man får iaf en liten peng tillsammans med SAS pref nu i Augusti iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Realty Income är ett fint bolag, trevligt med månadsutdelning också :-)

      Radera