lördag 1 juli 2017

Månadsrapport juni 2017

Det är nu äntligen dags för en ny månadsrapport!

Månadsrapporterna är något jag verkligen gillar att göra. Det är dessutom ett väldigt bra sätt för mig att dels rapportera till dig som läsare hur det faktiskt går för mig på min resa, men det är också ett bra sätt för mig själv att själv reflektera och få bättre inblick i hur månaden har varit sett till de siffror jag presenterar i dessa inlägg.

Det är ju dessutom möjligt för såväl dig som läsare som mig att gå tillbaka vid ett senare tillfälle och se hur det gick den där specifika månaden. Om ett par år kan det vara intressant att se hur utvecklingen faktiskt har varit, och då kan månadsrapporterna vara användbara.

Stockholmsbörsen gick ner 2,23 procent under den gångna månaden. Det är bara hälsosamt att börsen backar lite nu efter en lång och fin uppgång. Hur länge nedgången varar är ju givetvis omöjligt att säga, men jag hoppas faktiskt på att vi fortsätter ner en bit så att jag kan få handla lite billigare och få mer utdelning för pengarna.

Min förmögenhet uppgick till 274 771 SEK per den 30 juni, vilket innebär en tillväxt på 1,78 procent (4 806 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 22,82 procent (51 047 SEK), och jämfört med juni 2016 har den ökat med 105,65 procent (141 162 SEK).

Inkomsterna uppgick till 13 171 SEK, utgifterna 4 916 SEK, och sparandet 8 255 SEK. Sparkvoten landade därmed på 62,68 procent. Det är min tredje högsta sparkvot hittills i år. Jämfört med juni 2016 när jag hade en sparkvot på 28,83 procent så ser det riktigt bra ut, men jämfört med övriga månader sedan jag började mäta så är det ett resultat någonstans i mitten. Varken dåligt eller jättebra.

Portföljen gick ner 1,79 procent, vilket innebar en nedgång på 4 022 SEK. Mitt jämförelseindex, SIX 30 Return Index, utvecklades även det negativt med sina -2,37 procent. Precis som vanligt har jag fortsatt att fylla på i några av mina befintliga innehav, något du kan läsa mer om här. Jag har börjat leta efter ett par nya bolag att investera i, men ännu har jag inte bestämt mig helt för vilka det eventuellt blir. Återkommer om/när det blir aktuellt. Kassan uppgår till 9,08 procent (9,99), vilket motsvarar 19 926 SEK.


Utdelningarna uppgick till 125,58 SEK efter källskatt, vilket innebär en utdelningstillväxt på -31,28 procent jämfört med juni 2016. Anledningen till den negativa utdelningstillväxten är eftersom Betsson inte längre är kvar i min portfölj, och juni 2016 utgjorde Betssons utdelning 62 procent av den månadens utdelningar. Jag hade kunnat betala 2,55 procent (18,25) av mina utgifter med mina utdelningar den här månaden, och 17,41 procent (22,53) på rullande 3 månader.

Men väljer vi att justera för Betsson så ser det bättre ut. Utdelningstillväxten landar då på 97,67 procent jämfört med juni 2016. En hög utdelningstillväxt, men fortfarande relativt liten utdelning totalt sett under månaden om vi räknar i kronor och ören.



På kvartalsbasis ser det mycket bra ut tycker jag. Utdelningstillväxten för Q2 i år jämfört med Q2 förra året uppgår till 129,55 procent (från 1144 SEK till 2627 SEK), och det är jag faktiskt mycket nöjd med. Det ser fint ut i diagrammet också :-)


Det är halvårsskifte nu, och vad passar då inte bättre än att kolla på utdelningen per halvår? Det första halvåret i år har presterat bra, och utdelningstillväxten uppgår till 96,08 procent (1811 SEK till 3552 SEK). Det är en fin tillväxt, men H2 ser faktiskt ut att generera en ännu högre tillväxt (enligt vad mina prognoser säger just nu).



Hur var juni för dig?

6 kommentarer:

  1. Fin tillväxt för dig! Själv hade jag en minusmånad, så portföljen hamnade under halvmiljonen igen :(. Men i gengäld kan man ju handla billigare på börsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, du får tänka på att det blir billigare shoppa aktier :-)

      Det fina med att vara utdelningsinvesterare är att när börsen går upp så kan man vara glad åt att man blir rikare i form av ett högre portföljvärde, och när börsen går ner kan man glädjas åt att man kan köpa framtida utdelningar lite billigare.

      Radera
  2. Hej!

    Har nu lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Varför har du tagit bort Betsson? Säker direktavkastningskälla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag valde att sälja Betsson eftersom jag inte längre tror på bolaget långsiktigt och då vill jag inte vara kvar som aktieägare.

      Det finns andra bolag jag tror mer på och det känns bättre att satsa på det jag faktiskt tror på långsiktigt än något jag är tveksam till.

      Radera