onsdag 28 juni 2017

Senaste aktieköpen

Börsen är fortsatt på höga nivåer, samtidigt som volatiliteten är rekordlåg. Det känns inte helt tryggt, men så är det och det är ändå inget jag kan påverka.

Jag försöker köpa regelbundet men jag ska erkänna att det tar emot lite när vi är på de här toppnivåerna vi är på. Men jag försöker ändå tvinga mig själv att fortsätta investera kontinuerligt.

Tvinga är väl kanske fel ord egentligen, men jag vill inte försöka mig på att tajma marknaden i någon större utsträckning genom att avstå att köpa och stå med allt för mycket cash utanför marknaden. Musiken spelar fortfarande och vi kan lika gärna fortsätta upp ännu mer.

Det har blivit några köp senaste tiden, och nedan kommer en kort redogörelse i vilka bolag jag har ökat mina innehav.

H&M är återigen mitt största innehav efter mina köp i modejätten, köp i andra bolag, samt senaste tidens rörelser. Bolaget har minst sagt en del saker att ta tag i och framtiden är inte glasklar. Men jag vill undvika att prata allt för ingående om hur jag tänker kring bolaget eftersom jag vill undvika eventuella hjärnspöken. Men eftersom jag köpt på mig fler aktier, samtidigt som det är mitt just nu största innehav, så kan ni själva dra en slutsats utifrån det.

Det har även blivit en påfyllning i Investor med hela en (1) aktie. Bolagets aktie har gått bra och troligtvis har tåget kommit en bra bit fram till sin slutdestination innan det är dags att åka söderut igen. Jag väljer därför att bara köpa på mig i små poster lite då och då, så att jag inte kliver in med allt krut på en och samma gång och råkar köpa precis på toppen.

Spelleverantören NetEnt är ett bolag jag tror mycket på, och då känns det naturligt att köpa på sig fler aktier. Så det har jag gjort, och jag hoppas på att bolaget kan leva upp till mina förväntningar.

Fastighetsbolagen Castellum och Northwest Healthcare har även dem fyllts på lite. Castellum är mitt näst största innehav, och jag känner mig väldigt trygg med detta fina bolag. Northwest ger en intressant exponering mot sjukhuslokaler på global basis, och det känns som att det lär behövas i framtiden.

Men även innehaven i Handelsbanken, Axfood, och Skanska har jag ökat en del i på sistone. Fina bolag allihopa som jag försöker fylla på i lite då och då när tillfälle ges. Tillsammans förväntas dessa tre generera cirka en femtedel av min totala utdelning nästa år.


Har du köpt eller sålt några aktier senaste tiden?

4 kommentarer:

  1. " Men jag vill undvika att prata allt för ingående om hur jag tänker kring bolaget eftersom jag vill undvika eventuella hjärnspöken. " Underlig kommentar må jag säga... Det är ju precis tvärtom, att det skapar klarhet när man benar ut resonemangen? Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kan det vara så. Men det kan finnas en negativ sida av det hela också.

      När man öppet går ut med varför man gillar ett bolag, varför det är så bra, och varför man förmodligen "aldrig" kommer att sälja finns det en ökad risk för att man gräver sin egen grav.

      Jag säger inte att man inte ska få prata positivt om sina innehav på sociala medier, men man bör tänka efter lite.

      Det blir betydligt svårare att ändra åsikt om du öppet berättar om vart du står i frågan. Varför? Jo, du väljer att fokusera på det positiva och varför allt är så bra (när det i själva verket kanske inte är så).

      Detta leder till att du kanske inte inser ditt felaktiga beslut, att behålla aktien, innan det är alldeles för sent att komma ur på ett bra sätt. Hade du varit öppen för att ändra åsikt och inte bara sett det positiva hade detta kunnat undvikas.

      Sen är H&M lite speciellt också, med tanke på alla åsikter (såväl positiva som negativa) som ständigt dyker upp i flödet. Jag försöker att inte engagera mig allt för mycket i just den H&M-specifika diskussionen.

      Radera
  2. Du nämner fler bolag som jag äger, och tack för ett bra inlägg. Jag köpte Investor på 283 kr, och ägde som mest 55st. Jag har nu sålt av 25 av dessa när de låg mellan 410-415 kr. Behöver jag nämna hur jag tjänade en hacka? :) Pengarna reliserades genom att shoppa: Hemfosa, Castellum, Handelsbanken och lite indexfonder. Gårdagens dipp på OMX30 fick mig att hoppa till lite grand, men jag tror att det gäller att tänka omvänt vid dippar och handla ännu mer. Kanske kan det var läge att se över sina tillgångslag, och i mitt fall önskar jag binda mer till räntor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som bra affärer det där :-)

      Kämpa på och fortsätt bygg din finansiella trygghet.

      Radera