torsdag 15 juni 2017

Mina utdelningar + lite statistik

Årets stora utdelningsregn är över och nu väntar endast lite småskurar hit och dit resten av det här året. 

Det är dessutom snart halvårsskifte, så jag tänkte att det kunde vara intressant att kolla igenom lite statistik och se hur utdelningarna har utvecklats och hur mycket som faktiskt har trillat in på kontot.

Vi har nu gått in i en period där inte fullt lika mycket utdelningar kommer in, men eftersom vissa bolag har valt att dela upp årets utdelning kan det ändå bli en fin slant för många därute. Trevligt med lite mer utdelningar under det andra halvåret, tycker jag.

Men hursomhelst, vi tar en titt på siffrorna.

Årets utdelningar (efter källskatt) uppgår hittills till 3 524,06 SEK, vilket innebär en utdelningstillväxt på 37,27 procent (956,84 SEK) jämfört med helåret 2016. 

Min prognos säger att den estimerade utdelningstillväxten för helåret i år förväntas bli 98,67 procent. Det hade sett bättre ut om den landar på över 100 procent, så förhoppningvis kan jag nå upp i det utan att för den delen vara kortsiktig och endast prioritera utdelning i närtid. Det är det långsiktiga resultatet som räknas, även om jag gärna vill nå över 100 i år när jag nu är så nära :-)



Klicka för större bild

Min ackumulerade utdelning sedan starten
uppgår nu till 6 091,28 SEK, och som ni kan se så tog den ett härligt lyft uppåt här under våren. Snöbollen växer sig större och större, och det lär visa sig än mer framgent.

Klicka för större bild

Portföljens direktavkastning (Yield) och YoC (Yield on Cost) för jag statistik över, och noterar vid månadsslutet vad mitt Excel-ark visar att det ligger på just då. Respektive datapunkt i bilden nedan är alltså tagen vid månadsslutet, förutom juni som är tagen idag när detta publiceras. Det är förhållandevis meningslöst kanske, men jag tycker det är skoj att vara lite nördig och kunna grotta ner sig i statistik.

Direktavkastningen räknas ut genom att dividera de totala årliga utdelningarna med portföljens aktuella och totala värde. Vid uträkningen av YoC används istället portföljens totala inköpsvärde.

Nuvarande direktavkastning är 3,68 procent, medan YoC ligger på 4 procent.

Klicka för större bild

De utdelningar som hittills i år har trillat in på kontot hade kunnat betala 11,26 procent av mina utgifter. Det är med andra ord ännu en bit kvar till att kunna leva enbart på utdelningarna. Men det här är en bra början och jag kommer fortsätta kämpa mot mitt mål.

Klicka för större bild

Årets utdelningar motsvarar hittills 881 SEK per kvartal, 293 SEK per månad, 67 SEK per vecka, 9,65 SEK per dag, och 0,4 SEK per timme. Vilket kan jämföras med förra årets totala utdelningar som då motsvarade 641, 213, 49, 7, 0,29 SEK per respektive.

Utdelningar är verkligen något speciellt, och det är alltid lika roligt när det trillar in en slant på kontot från ett av mina innehav. Summan spelar egentligen ingen större roll, utan jag känner alltid den där speciella känslan när jag ser att utdelningen kommit in. Vi är nog många som känner samma typ av känsla, misstänker jag, att döma av det som skrivs i bloggosfären och på Twitter.

Hur mycket har du fått i utdelning hittills i år?

21 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Jag ligger nära dig med 6010 kr hitintills iår, och visst är det skoj när det plingar till i mobilen med meddelandet att man fått utdelning! Känns som en vinst på ett lotteri. Hela dagen blir lite ljusare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och bra jobbat själv!

      Instämmer till fullo - dagen blir genast lite bättre när det plingar till :-)

      Radera
  2. Snyggt jobbat! Utdelningar är så grymt ju! :) I år har jag fått 34.533kr och hoppas kunna få in över 50k innan året är slut. Senast idag plingade jnj in med en slant!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt!

      Det måste vara rätt härligt med den nivån på utdelningar. Även om det inte riktigt går att leva på det så är det ju ett mycket trevligt tillskott om inte annat.

      Det lär nog dröja ett x antal år innan jag också får in den typen av summor på kontot, men så småningom... :-)

      Yes, JNJ kom imorse. Fantastiskt kul.

      Radera
  3. Hr fått 34.250kr netto, efter källskatt.
    Hoppas på närmare 55-60k i år.
    Är en ökning på redan nu på 150% ungefär men det beror på att jag ej var fullinvesterad förra året.
    Prognosen ligger på 37% frihet för i år. Att utdelning in ska motsvara 37% (ca 13000/mån)

    Mvh
    Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat!

      Härligt med 37% frihet. Du är en bra bit på vägen!

      Kämpa på :-)

      Radera
  4. Bra jobbat!!
    Själv har jag fått in ca 70% av förra årets utdelningar.
    2016 var dock första året som utdelningsinvesterare så
    jämförelsen kanske haltar lite.
    Mer rättvist blir nog 2017-2018.
    Målet är en ökning med ca 10%/år.
    YOC på hela portföljen är ca 7.8% efter källskatt.
    Ha de gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, första året kanske kan bli lite missvisande beroende på hur och när man började investera i utdelningsaktier. Men sen blir jämförelsen bättre de kommande åren i takt med att du får mer underlag.

      En ökning med 10% per år lär göra stor skillnad över lång tid, så om du kan hålla den nivå kommer det bli hur bra som helst :-)

      Radera
  5. Bra jobbat! Hur för du statistik över YOC? Antar att du kör eget excel/google-ark?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det är rätt enkelt faktiskt.

      I mitt Google Spreadsheet-ark har jag en sida med min portfölj där alla innehav och relevant info finns inmatad. Där visas aktuell direktavkastning och YoC för såväl enskilda innehav som portföljen i helhet.

      YoC för enskilda innehav räknas ut genom att dividera aktuell utdelning med GAV, medan YoC räknas ut genom att dividera portföljens totala årliga utdelning med totalt inköpsvärde.

      Sen har jag bara en enkel tabell där jag varje månad matar in vad portföljsidan visar att direktavkastningen och YoC ligger på.

      Hoppas att det var svar på din fråga :-)

      Radera
  6. Kul med statistik, bra jobbat! Hoppas det fortsätter växa även nästa år.
    Vi har fått in ca 65000 kr detta året i utdelningar. Målet är >=90000 kr och det tror jag vi ska klara. Dock är det lite tråkigt när utdelningarna bara "försvinner" med ett tryck på Köp-knappen i Avanza. Fru Snålgris hade nog gärna köpt någon trevlig pryl eller resa istället, men då missar man ju "ränta-på-ränta"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Finns nog många av oss som har har en "Fru Snålgris" som gärna hade satt sprätt på utdelningarna!!
      Med vänlig hälsning Jojje

      Radera
    2. Snyggt jobbat, Snålgrisen!

      Radera
  7. Grattis och kul att du även kollar timpengen. Så här ser mitt ut 68 306,61 kr årsbasis 5 692 kr genomsnittlig månadsutdelning 187 kr genomsnittlig utdelning per dag och 7,79 kr i timman:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt kassaflöde du har byggt upp :-)

      Keep it up, och fortsätt kämpa!

      Radera
  8. Jag gillar tanken på att ange utdelningen i procent av kostnader. Det måste jag också börja göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att du ska :-)

      Man får en rätt bra bild över hur man ligger till och hur pass fri man är.

      Radera
  9. Roligt att dina utdelningar trillar in, det gör mina med. Har nu passerat 3000:- och gissar att det blir mer till nästa år. Har balanserat ut förhållandet igen mellan indexfonder och högutdelande aktier :)

    SvaraRadera
  10. Forfarande en bra och trevlig blogg att följa. Själv har jag fått in 12 024kr på utdelningar och en ökning på 403,9% mot förra året då jag startade min utdelningsportfölj i maj då utdelnings säsongen va slut :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat, ingen dålig utdelningstillväxt det där inte! :-)

      Är ditt mål, likt mig och många andra, att kunna leva på utdelningarna så småningom? Du har iallafall fått en bra start ser det ut som.

      Tack för att du gillar och läser bloggen!

      Radera