torsdag 1 juni 2017

Månadsrapport maj 2017

Maj är slut och det är dags att summera.

Stockholmsbörsen gick upp 1,22 procent, men vägen dit var inte spikrak. Vi hade två dagar där börsen föll rätt kraftigt (-2,29 procent) vilket t.ex. innebar att min portfölj minskade med drygt 5 000 SEK i värde under dessa dagar.

Det var överlag en rätt bra månad för min del. Jobbet känns bra, det privata likaså, och arbetet med mina projekt fortsätter. Projekten är ännu en bit ifrån att generera några intäkter, men det lär komma tids nog.

Min förmögenhet uppgick till 269 965 SEK per den 31 maj, vilket innebär en tillväxt på 3,99 procent (10 363 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 20,67 procent (46 241 SEK) och jämfört med maj 2016 har den ökat med 105,75 procent (138 756 SEK).


Inkomsterna uppgick till 12 370 SEK, utgifterna 5 802 SEK, och sparandet 6 568 SEK. Sparkvoten landade därmed på 53,10 procent. Det blev en godkänd månad tillslut ändå, trots att sparkvoten hade kunnat vara lite högre. Månaden har bestått av ett par investeringar i mina diverse projekt, och det har varit klart nödvändiga utgifter för att jag ska kunna ta nästa steg framåt.

Portföljen gick upp 1,42 procent under månaden, vilket innebar att den ökade med drygt 3000 SEK i värde och dessutom slog SIX 30 Return Index med 0,2 procentenheter. Det har egentligen inte hänt något speciellt i portföljen under maj, utan den har tuffat på som vanligt i takt med att jag har fyllt på lite här och där i vissa bolag.

Utdelningarna uppgick till 1 059,03 SEK efter källskatt, vilket innebär en utdelningstillväxt på 36,01 procent jämfört med maj 2016. Jag hade kunnat betala 18,25 procent (31,43) av mina utgifter med utdelningar den här månaden, och 22,53 procent (16,63) på rullande 3 månader.


Hur var maj för dig?


Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

4 kommentarer:

  1. Fina siffror det där! Du har inte funderat på vad mer du kan göra för att öka inkomsterna och ännu snabbare ta dig till målet? Ibland måste man förlora pengar för att kunna tjäna mer pengar t.ex. genom att ta körkort eller plugga. Kul med så fina utdelningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, tanken med mina projekt och det jag arbetar med utanför mitt vanliga jobb är ju att de så småningom ska börja generera intäkter och vinst som sedan kan investeras på nytt, så att jag på så vis snabbare kan uppnå min efterlängtade frihet.

      Precis så är det, och jag har som sagt varit tvungen att ta lite kostnader nu för att komma igång och se vart det här leder någonstans.

      Radera
  2. Mycket fin rapport framtida frihet :) Kul att se att vi har ungefär lika portföljvärde idag.

    Gick rätt bra för mig. Hade en utdelning på nästan 2000 och maj var verkligen en utdelningstung månad för mig. Däremot ser juni inte lika rolig ut dessvärre :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig månad för din del :-)

      Det är samma för mig. Juni ser inte jätterolig ut från ett utdelningsperspektiv. Men man får vara glad för det lilla antar jag.

      Radera