tisdag 16 maj 2017

Jag älskar utdelningar

Utdelningarna fortsätter ticka in på kontot, och alldeles oavsett vad jag väljer att göra med min tid.

Det är verkligen tillfredställande att se hur utdelningsstapeln bygger på och hur jag sakta men säkert kommer ett par steg närmre min framtida frihet. Nu är det ju givetvis fortfarande väldigt långt kvar innan jag kan titulera mig som fri, men jag rör mig i rätt riktning och ser optimistiskt på framtiden.

När man på morgonen får den där notisen i mobilen från Avanza att det trillat in en utdelning på kontot är det en härlig känsla som uppenbarar sig och gör att starten på dagen genast blir lite bättre :-)

Det går alltid att diskutera hur nödvändiga utdelningar egentligen är, om det är rationellt för bolagen att dela ut, osv osv, men faktum är att det är en viktig del för mig och det är en av anledningarna till att jag kan hålla motivationen uppe. Det är något speciellt med att se det komma in lite nytt kapital till depån, utan att man egentligen gjort något mer än att äga aktier i ett bolag, och som sedan kan sättas i arbete för att tids nog generera ännu mer utdelning.

Mina totala utdelningar uppgår hittills i år till 3 076,09 SEK, vilket motsvarar en utdelningstillväxt på 19,82 procent (508,87 SEK) jämfört med 2016. Det är ännu många månader kvar på året och under den återstående perioden kommer det fortsätta trilla in massor med underbara utdelningar på kontot och därmed fortsätta bygga på utdelningstillväxten.



Mitt mål på 6 000 SEK i utdelningar under 2017 ser inte ut att nås, men det gör egentligen inte så mycket då det mest var ett riktmärke och något jag ville sträva efter. Jag vill dessutom inte lockas till att ta kortsiktiga beslut för att boosta utdelningarna i närtid, utan jag är nöjd med min prognos i mitt Excel-ark som, när jag publicerar detta, säger att jag kommer uppnå en utdelningstillväxt på omkring 100 procent i år.

Imorgon kommer halva utdelningen från H&M in på kontot, och på torsdag blir det en liten slant från Nibe. Det ser jag fram emot :-)


Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net

7 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när det regnar pengar utan att man gjort annat än sovit :)

    Har skällt lite på Avanza idag att utländska utdelningar släpar efter så pass mycket och fick väl inget vettigt svar mer än att "det tar några bankdagar"... tycker gott och väl att de kan justera sina datum på webbsidan efter detta då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också tjatat på Avanza om åtskilliga gånger...tycker dessvärre det blir värre och värre med eftersläp på utländska utdelning:/

      I vilket fall som helst rockar utdelningar!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Håller med om att det finns förbättringspotential när det gäller de utländska utdelningarna, men tror tyvärr inte det finns mycket de kan göra.

      Vi får glädjas åt att vi iallafall får utdelningen, när den väl kommer :-)

      Radera
  2. En popup i Avanza appen om utdelning på morgonen gör verkligen dagen lite bättre =)
    Vi har ungefär samma utdelning hitintills i år. Kul att följa någon som har ungefär samma storlek på portföljen.

    Mvh
    Finansnoob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, och skoj att du läser bloggen! :-)

      Önskar dig stort lycka till.

      Radera
  3. Grattis till utdelningarna, låter fint. Jag har fått in 3000:- sedan start, och gissar att det kommer att bli mer till nästa år. Jag viktar dock portföljen så jag noggrant valt ut starka indexfonder eftersom de generellt presterar bättre än min egna aktieportfölj. Pengmaskinen är igång, och jag får avlastning men fortsätter ändå med samma sparkvot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat!

      Fortsätt såhär så blir det bra på sikt :-)

      Radera