onsdag 19 april 2017

Nya projekt kräver kapital (och tid!)

En av orsakerna till att aktiviteten här på bloggen har varit relativt låg under en period är att jag har varit tvungen att fokusera på lite andra saker eftersom jag helt enkelt vill ta tag i mina idéer och alla de projekt jag har skissat på.

De här projekten kommer förhoppningvis kunna generera en fin inkomst så småningom om jag spelar mina kort rätt, och även om såväl intäkterna som vinsterna från dessa ligger en bit in i framtiden har det varit viktigt för mig att bara komma igång och påbörja något. Det handlar alltså om att jag vill vara personen som faktiskt tar tag i sina idéer och sätter saker i rullning, och inte den som bara pratar om att dra igång något men som sen aldrig gör det.

Ett av mina stora mål är, precis som jag har skrivit om tidigare här på bloggen, att starta ett bolag och bygga upp det till något jag kan vara stolt över och som givetvis även genererar en fin slant rakt in på kontot, och det är just precis det jag håller på att lägga grunden för nu i och med mina olika projekt och de planer jag har.

Alla mina projekt, som jag antingen dragit igång eller fortfarande skissar på, har en simpel affärsmodell och kommer helt och hållet att vara online. Tekniken för detta finns där, och då känns det bara korkat att inte dra nytta av vilka möjligheter som det faktiskt finns därute. En onlineverksamhet som är rätt konstruerad kan bli extremt skalbar och lönsam, så det är det som jag känner att jag vill fokusera på eftersom möjligheterna är så stora.

Det krävs lite kapital för att dra igång mina diverse projekt, och även om kostnaderna som uppstår kan ses som en form av investering så känns det tråkigt att dra på sig ökade utgifter. Men så är det och det är bara att gilla läget, för jag förväntar ju mig att få en väldigt bra avkastning på investerat kapital längre fram och kostnader är ju en del av att driva en verksamhet. Jag håller dock stenkoll på alla utgifter och skriver upp dessa i mitt Excel-ark för att enkelt kunna se hur mycket jag har lagt ut och vad som krävs för att uppnå break-even så småningom (och hur stor avkastningen är längre fram). I dagsläget är det endast kostnader, och förmodligen kommer intäkterna en bit in i framtiden.

När det gäller break-even så är jag osäker på när jag når det, men absolut tidigast om ett år känns som ett rimligt och nåbart mål. Men jag ser väldigt långsiktigt på dessa projekt, och jag är helt säker på att om jag bara gör rätt saker så kommer jag tids nog bli belönad. Det finns en så otroligt potential i mina olika projekt men det gäller att jag ser långsiktigt på detta och har uthållighet nog att verkligen kämpa på trots att intäkterna kommer vara noll eller väldigt små under ett tag framöver. Det är möjligt att break-even nås tidigare än ett år, men det gäller också att ha rätt förväntningar.

Jag har under en tid samlat ihop cirka 3 000 SEK på ett konto och tanken med dessa pengar är att jag ska ha råd och med gott samvete kunna ta kalkylerade och noga planerade utgifter i mina diverse projekt så att de kommer igång och förhoppningvis också blir lönsamma så småningom. Det är inte någon enorm summa vi pratar om direkt, men det krävs inte heller så mycket att komma igång med det jag har planerat eftersom det i många fall går att hitta förhållandevis bra och billiga lösningar. Jag kommer dessutom fortsätta fylla på det här kontot då och då för att ha möjlighet att förverkliga mina olika projekt. När det väl är igång och har börjat generera intäkter och vinst bör det vara relativt självgående i form av finansiering och det bör gå att skala upp därifrån.

Ni är säkert några som undrar vad det är för typ av projekt och hur affärsmodellerna ser ut, och jag ogillar egentligen att ha hemligheter för er läsare men i detta fall är jag tvungen. Jag känner mig av flera skäl inte speciellt bekväm med att skriva detaljerat om mina projekt helt öppet här på bloggen, men jag hoppas att ni har förståelse för detta och att det ändå kan vara någorlunda intressant att följa när jag då och då gör någon uppdatering om hur det går för mig. Men är det så att möjligheten finns att vara lite mer öppen kring något projekt kommer jag naturligtvis att vara det för att vara transparent mot er läsare.

Tanken är givetvis att dra igång samtliga projekt jag skissar på, men det fungerar inte att ta allt på en och samma gång så jag får helt enkelt börja med ett par av dem och låta tiden ha sin gång. Det finns så mycket jag vill göra och förverkliga, och jag ser väldigt stor potential i egentligen alla mina projekt.

Spännande tider framöver :-)



Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net

6 kommentarer:

  1. Stort lycka till. Du verkar ha drivet och uthålligheten för att lyckas!

    SvaraRadera
  2. Är du samtidigt arbetstagare? Om ja, hur många timmar per vecka förväntar du lägga ner på projektet i starten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes jag arbetar på dagarna, så det är kvällar och helger som jag kommer kunna ägna tid åt de olika projekten.

      Det är en bra fråga du ställer, men det är inte något jag tänkt så mycket på då jag arbetar på projekten när tillfälle ges. Men ett realistiskt mål skulle nog vara kring 20 timmar per vecka, plus minus någon timme hit och dit beroende på hur mitt schema ser ut i övrigt.

      Radera
  3. Spännande! Uppdatera gärna hur det går!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag absolut att göra :-)

      Radera