söndag 19 mars 2017

Välkommen Investor

Investor är ett mycket fint bolag med en gedigen och anrik historia, och kräver knappast någon närmre presentation, och den senaste tiden har jag blivit allt mer intresserad av detta duktiga investmentbolag.

Jag har funderat och läst en del om bolaget för att bilda mig en uppfattning om detta kan vara något för mig och portfölj, och jag kom fram till att det är ett bolag jag vill äga och att jag skulle känna mig hyfsat trygg med att ha en del av portföljen investerad i Investor. Jag har egentligen varit intresserad av bolaget länge, men av olika skäl har det inte blivit något köp förrän häromdagen då jag bestämde mig för att köpa på mig ett par aktier.

Investor är uppenbart duktiga och har bevisat detta över en lång tidsperiod. Deras track record är imponerande och de har lyckats väl över tid, så något rätt gör dem uppenbarligen (även om jag kan tycka att det finns vissa tveksamheter kring några av innehaven).

De lite större innehaven i Investor (Atlas Copco, ABB, SEB) äger jag redan och tycker det är bolag med många kvalitéer. Men eftersom man får en bra spridning av ett antal olika bolag och dessutom en intressant del i form av det onoterade tror jag det kan bli rätt bra ändå. Givetvis kommer enskilda händelser i dessa tre bolag påverka såväl Investor som min portfölj, men med en bra diversifiering i övrigt och med antagandet att de över tid bör utvecklas stabilt bör man kunna sova relativt lugnt om natten.

Aktieinvesteringar innebär alltid en risk, och det är ju också därför vi (förhoppningvis) får betalt därefter, men det finns bolag som är mindre riskfyllda och som sannolikt bör prestera bättre över tid, och Investor tillhör den skaran med bolag. Investor är alltså ett bolag med förhållandevis låg risk sett till vilken avkastning man bör kunna förvänta sig på lång sikt.

Totalavkastningen är givetvis intressant även för mig som utdelningsinvesterare, och jag tror bolagets nya redovisningsprincip kring de onoterade innehaven kommer bidra till en högre aktiekurs på sikt, och det har ju redan skett en viss uppvärdering sedan det kommunicerades. Det finns sannolikt en del dolda värden i dessa delar som kan bidra positivt över tid.

Bolaget har en bra utdelningspolicy och en målsättning om att åstadkomma en stadigt stigande utdelning, och det är givetvis något jag verkligen gillar. Man får räkna med att utdelningen kan komma att sänkas enskilda år, men över tid bör det bli en fin utdelningstillväxt som ökar mina passiva inkomster.
Källa: Börsdata

Tanken med köpet är att försöka diversifiera lite mer
och sänka risken i portföljen en aning. Ja, det blir en viss överlappning på några av innehaven, men det är fina och kvalitativa bolag vi pratar om som får en viss dubbelexponering, och dessutom är det inte i någon jättestor skala. Investor är ju mer än bara ATCO, ABB, och SEB och dessa utgör ju bara en del av min portfölj.

Köpet av Investor kan också ses som att jag byter ut mitt forna innehav i Tele2 mot detta fina investmentbolag, och mellan dessa två torde Investor vara det självklara valet på väldigt lång sikt.

Min investering i Investor görs med tanken att behålla "för evigt", likt mina övriga innehav, och därför tror jag det kan bli rätt bra på sikt trots att aktien gått upp en del på sistone och att det troligtvis inte är det mest vältajmade köpet jag gjort. Med lite tålamod skulle det sannolikt gå att få ett bättre ingångsvärde men jag kände att jag ville få in bolaget i portföljen och istället fylla på när jag anser att det är lämpligt.

Hur stor del av portföljen Investor ska utgöra har jag inte bestämt mig för ännu, utan jag kommer känna mig fram lite och se vad som känns bra. Det beror också lite på hur stor del av portföljen som utgörs av Atlas Copco, ABB och SEB, så vi får helt enkelt se vad det så småningom landar på.

Vad tycker du om Investor? Är du aktieägare?


Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

12 kommentarer:

  1. Vi resonerar ganska lika. Ser dem som ett utmärkt sätt att få in en position i Atlas, ABB och SEB utan att behöva äga eller bevaka själva aktien lika aktivt. Bidrar också till bra diversifiering och ser dem som ett bra alternativ till att köpa indexfonder. Vill också äga "för evigt" och på lång sikt växla över en större andel av portföljen i stabila, diversifierade aktier som Investor. Just nu fokuserar jag dock på högre nettoutdelning under kommande femårsperioden.

    Jag tycker dock att de är lite för dyra just nu och drar därför ned totalutdelningen om jag ökar. Avvaktar bättre lägen men kommer öka kontinuerligt varje gång aktien handlas till en YOC på över 3,33 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktien har ju gått upp en del på sistone och den är som sagt inte jättebillig på dessa nivåer direkt, och det var också därför jag bara köpte ett fåtal aktier, för att sedan fylla på lite mer vid bättre tillfällen.

      Tror det kan bli en bra långsiktig placering :-)

      Radera
  2. Tjena,
    Gött inlägg. Jag gillar Investor och tycker det är en utmärkt investering till låg risk. Likt en indexfond tar den ju bort bolagsrisken i enskilda bolag.

    Jag kan tänka mig mycket rung viktning i Investor eftersom jag ser på den som en indexfons närapå.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petrusko!

      Precis så är det - relativt låg risk, bra spridning bland innehaven, och kan som sagt liknas med en indexfond - och jag känner mig optimistisk inför bolagets framtida utveckling :-)

      Radera
  3. Jag anser att Investor har skött många av sina stora bolag tämligen dåligt (Astra, Ericsson, Scania, Pharmacia mfl). De är inte en bra och aktiv ägare. Är du ute efter onoterade bolag, så finns det andra investmentbolag som gör det jobbet betydligt bättre. Investors storhetstid passerades för länge sedan.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, och så kan det mycket väl vara.

      Men jag tycker helheten är lockande och tror de kan leverera bra resultat framgent. Så där tycker vi olika.

      De onoterade innehaven är bara ett trevligt inslag, och alltså inte själva syftet med investeringen.

      Radera
  4. Jag håller med dig, gillar också Investor och tycker att de har varit en helt OK utdelningsaktie under åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden får utvisa om det blir en bra placering även framgent, men jag tror och hoppas det :-)

      Radera
  5. Jag har succesivt kommit fram till att Investor är en väldigt bra aktie och när de dessutom började dela ut mer så har jag ökat så pass det är mitt största innehav, och kommer fortsätta så eftersom jag säkert kommer öka framöver. Ligger också rejält plus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många har Investor som ett av sina största eller till och med det största innehavet i portföljen, och det är lätt att förstå varför bolaget lockar så många.

      Härligt med en rejäl avkastning :-)

      Radera
  6. Hej! Köpte investor i slutet på 90-talet och de avkastat mer än 500% utdelningar oräknade, mitt näst bästa innehav räknat på GAV. Passade på att öka lite förra året. Tycker man får fin exponering i svensk basindustri, samtidigt som man får en läkemedels del. Just läkemedel är inget jag själv skulle få för mig att investera i men litar på investors ledning.


    Mvh JFG
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Grattis till en fantastisk avkastning!

      Ja det är en fin fördelning bland de olika innehaven som bör ge en hygglig avkastning till relativt låg risk även framgent.

      Investor vet nog vad de gör, får vi hoppas :-)

      Radera