torsdag 16 februari 2017

Mina senaste aktieköp

Min strategi som långsiktig utdelningsinvesterare är att köpa och investera löpande i mina innehav, även om det i vissa fall kan gå rätt länge mellan varje köp i ett enskilt innehav.

Man bör givetvis ta hänsyn till värderingen när man investerar, och jag köper inte på vilka värderingar som helst, men köper man löpande och har för avsikt att äga bolagen "för evigt" tror jag det spelar mindre roll i längden.

Jag är inte ute efter att maximera min vinst på kort sikt; jag investerar för att få en fin utveckling på lång sikt.

Men hur som helst...

Jag har ökat i Handelsbanken, Northwest Healthcare och Sampo den senaste tiden. Totalt gick dessa affärer på 2 477 SEK och ökar min årliga utdelning med 161 SEK (givet att utdelningarna är oförändrade). Detta innebär en direktavkastning om 6,5 procent på dessa köp vilket ger en trevlig boost till utdelningarna.

Kassan har minskat en aning och är nu nere på 9 procent, men ännu är det en liten bit kvar till min minimi-nivå om 5 procent i kassa som jag gärna vill se till att hålla så att jag kan handla om det skulle dyka upp något aptitligt.


Har du köpt, eller kanske sålt, något senaste tiden?



Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

12 kommentarer:

  1. Härligt, snöbollen rullar! :) själv köpte jag Diös och Latour senast idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen!

      Härligt. De kan nog generera en fin avkastning över tid gissar jag på :-)

      Radera
  2. Diös är en fin investering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll på Diös, men de kan nog som sagt generera en fin avkastning om man är beredd att hålla dem ett tag.

      Radera
  3. Gillar alla tre bolagen och har själv planer på att köpa Sampo.
    Senaste köpet fick dock bli Axfood.

    SvaraRadera
  4. Varje gång jag läser din blogg så slår det mig alltid vilket otroligt läge du har. Väldigt ung och verkar tänka helt rätt i dina investeringar samt har bra kunskap.

    Tror det kommer bli toppen och ser fram emot att få följa din resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är på min sida och det är ju perfekt då mitt kapital får många år av ränta-på-ränta vilket är helt fantastiskt om det får arbeta på en över lång period.

      Det här med investeringar är så otroligt roligt och intressant så det är svårt att hålla sig borta från att läsa på och vilja lära sig nya saker och utvecklas.

      Men som alltid när man har ett gynnsamt läge så gäller det att ta vara på det, och se till att det man visualiserar också blir verklighet :-)

      Radera
  5. I would say an EXPECTED dividend of 6.5%. ... And I always count on half the expected dividend (to be on the safe side)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, that's correct; it is an expected dividend.

      But since I invest in good companies the dividend should be relatively stable over time.

      Radera
  6. Har själv alla tre bolagen och gillar dom och mina tankar går likadant. Tänker fortsätta fylla på jag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog bli bra på sikt tror jag :-)

      Radera