söndag 12 februari 2017

Förberedelser inför kraschen

Vi vet att börskrascher är oundvikliga, men få är förberedda.

Det fina med utdelningsinvestering som jag ägnar mig åt är att jag får en bred och diversifierad portfölj med fina bolag som jag investerar långsiktigt i, och det ger ju en viss "inlåsningseffekt" i form av att jag inte kommer försöka hitta bra lägen att sälja av innehaven i det korta perspektivet och jag vill tro att det gör att jag undviker en del snedsteg.

Min filosofi går ut på att äga aktier långsiktigt, genom uppgångar och krascher, utan att försöka tajma marknadens rörelser. Det pratas ofta om att det är time in the market snarare än timing the market som är det viktiga, och det känns verkligen som att det är rätt väg för min del.

Försöker man tajma och misslyckas kan det få rätt stora konsekvenser på avkastningen, och som Peter Lynch en gång sa: "Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves".

Vi kommer med väldigt stor sannolikhet få en se nedgång på 40-50 procent någon gång i framtiden, men marknaden och ekonomin kommer studsa tillbaka och fortsätta upp än högre. Sett över en längre tidsperiod kommer vinsterna öka och utdelningarna höjas.

Man bör alltså förvänta sig att stora nedgångar kommer att komma även i framtiden, och när det väl händer är det viktigt att man inte agerar i stundens hetta utan att man istället försöker tänka igenom sina beslut både en och två gånger innan, och gärna på förhand har bestämt sig för hur man ska agera (även om det givetvis är mycket lättare i teorin är praktiken).

Det är otroligt svårt att tajma marknaden framgångsrikt utan att trampa snett, och därför är det inget jag kommer försöka mig på. Men det innebär inte att man inte ska vara förberedd när det väl smäller, snarare tvärtom, så här kommer därför ett par tankar kring förberedelser inför den oundvikliga kraschen.

Se över portföljen


Var kritisk och ifrågasätt varenda innehav i portföljen, och fundera lite kring vad som kan gå fel och hur bolaget står sig i en lågkonjunktur där ekonomin inte längre går på högvarv. Känner du dig trygg med innehaven? Varför är just dessa bolag långsiktiga vinnare? Hur stor exponering har du mot respektive sektor? Valutaexponering? Och så vidare...

Tanken är att du ska vara kritisk mot din portfölj och dina innehav och inte bara se det positiva, utan försök se vad som kan gå fel när vi kommer in i en ny recession eller till och med depression.

Var ärlig mot dig själv!

Kassa eller belåning


Hur stor kassa eller belåning man ska ha tycks alltid vara ett diskuterat ämne i investeringskretsar, och det finns många olika sätt att se på saken, men det viktiga är att man vet vart man själv står i frågan så att man vet hur man ska agera.

Står du redo med likvida medel tillgängligt kan du ta tillvara på utmärkta köplägen när alla andra springer mot utgången och avskyr risk. När marknaden går upp är det inte roligt att sitta utanför med en del av kapitalet, men när marknaden väl har brakat ihop är det ovärderligt att kunna ta tillvara på de lägen som uppstått.

Man bör vara försiktig med belåning, men när aktiekurserna är ordentligt nedtrycka och världen ser ut att gå under kan det vara läge att tänka om. Aktiekurserna kommer så småningom börja leta sig uppåt igen och man får då en liten hävstång när det väl vänder.

 "The time to buy is when there's blood in the streets, even if the blood is your own." 

Färdig bevakningslista 


Har du en färdig bevakningslista med ett par olika bolag - sådana som du kanske tycker är lite dyra idag, men om värderingen skulle komma ner och "allt annat lika" skulle vilja äga - blir det mycket lättare att agera när aktiekurserna rasar.

Gör en konservativ uträkning på vilken EPS bolaget kan tänkas ha över tid och sätt en P/E-multipel där du kan tänka dig att börja köpa in dig. Troligtvis kommer det bli aningen lättare att agera när börserna lyser rött och det inte verkar finnas någon morgondag.

Psyke och risktolerans


Vi är alla mänskliga och det är oerhört lätt att påverkas av andra runtomkring oss och hur de agerar, men för att överleva en ordentlig krasch är det ytterst viktigt att man kan ta ett steg tillbaka och inte dras med i flockbeteendet. Det gäller också att man har koll på hur mycket risk man har råd att ta och klarar av rent psykiskt. Man bör kunna sova gott om natten utan att behöva oroa sig för sin aktieportfölj och dess utveckling.

En aggressiv portfölj med högt risktagande kan vara lönsamt i ett uppåtgående marknad när alla verkar älska aktier och ska vara med på tåget, men när den stora kraschen väl inträffar är inte längre lika roligt.

Med en balanserad portfölj där man tar en "rimlig" risk med sina investeringar bör det vara en smula lättare att inte drabbas av panik och realisera förluster då man vet att bolagen står stabilt trots detta. Paniksäljer man leder det ju dels till att man realiserar permanenta förluster av kapitalet, men också att man troligtvis tappar självförtroendet och inte vågar investera i aktier framgent och därmed går miste om framtida avkastning.

Föreställ dig att din depå halverades i värde, hur skulle det kännas? 


Slutord


Det finns många olika sätt att förbereda sig inför en större nedgång och det finns väl egentligen inget rätt eller fel utan det gäller ju att man hittar något som passar en själv och skapar en plan som man sedan ser till att följa.

Dessutom är det ju lättare i teorin är vad det är i praktiken att hantera en stor nedgång, men jag tror det är ytterst viktigt att man iallafall har tänkt lite på saken och hur man bör agera än att inte ägna det någon tanke alls. Det lär väl iallafall inte blir sämre av att man funderar lite över situationen och vad man kan göra.

Hur förbereder du dig inför kraschen?



Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Image courtesy of bplanet at FreeDigitalPhotos.net

22 kommentarer:

  1. Mycket bra artikel och sammanfattning! Håller helt med dig och fokuserar på samma frågeställningar som dig!

    Verkar finnas lite som talar för en större krasch det kommande halvåret men rent statistiskt är det faktiskt ovanligt länge sedan en rejäl nedgång.

    Om belåning finns också en stor risk att innehaven man belånar för att kunna fynda sjunker så mycket i värde att räntan inte längre är förmånlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det återstår att se när den stora kraschen kommer och vad som orsakar den, men det lär komma en så småningom. Och precis som du säger så är det ett tag sedan vi hade en ordentlig nedgång.

      Belåning bör man som sagt vara försiktig med, men det kan vara fördelaktigt med en viss hävstång om aktiekurserna har rasat ihop totalt.

      Radera
  2. Balanserade och vettiga tankar! Viktigast av allt är ju att redan på förhand veta på vilka premisser man ger sig in i och ut ur en aktie. I detta avseende har, vilket jag faktiskt precis skrev om på min blogg (http://sundavarderingar.blogspot.se/2017/02/om-att-hitta-sin-egen-vag.html), utdelningsinvestering en stor fördel eftersom utdelningarna i regel tickar på även efter börskrascher.

    Ändå tror jag att det inte är förrän man befinner sig i den faktiska som man får ett kvitto på hur man själv faktiskt agerar, tills dess går det ju bara att likt du gjort göra upp planer för olika scenarion och träna sig själv på hur man ska tänka.

    Jag har aldrig upplevt en stor krasch så vet inte heller själv helt hur jag kommer att agera när det blir skarpt läge. För egen del har jag i alla fall märkt att en del fixed income och en större del mekaniskt investerande med tydliga regler för när man köper och säljer hittills är det som fått mig att inte trycka på köp- eller säljknappen när det börjat blåsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!

      Precis, och det finns sällan något rätt eller fel utan man måste det som passar en själv bäst. Håller man sig till "bra och stabila" bolag i sin utdelningsportfölj bör man kunna förvänta sig att det fortsätter trilla in en del utdelningar även under svåra tider.

      När det gäller sådant här så är det ju lättare i teorin än vad det är i praktiken, men ägnar man det en tanke och funderar lite kring det så bör det kunna hjälpa och bidra med något iallafall.

      Likt dig har jag inte heller varit med om någon större krasch så jag har ingen aning om hur jag kommer att agera när det väl inträffar, men lyckas man hålla huvudet kallt och inte agera i stundens hetta kan man nog klara sig hyfsat väl.

      Bra att du verkar ha hittat något som passar dig!

      Radera
  3. Jag är inte säker på att en bevakningslista är det som hjälper. För den analys du gjorde kan i stunden vara inaktuell, man måste i stundens hetta gå igenom bolaget återigen, för att se att man förstår orsakerna till kursutvecklingen och bolagets kommande potential. Att däremot ha en gedigen process för hur man fattar beslut och hur man analyserar, hur man köper/säljer det är det som gör skillnad. Samt kontroll på eget psyke.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, så är det absolut, men tanken med bevakningslistan är mer att man ska ha koll på ett par bolag som man är sugen på att eventuellt plocka upp vid en större nedgång, och inte att den ska agera som en definitiv köpsignal när den når ditt önskade värde.

      Du behöver såklart gå igenom bolaget och vilka framtidsutsikter det kan tänkas ha innan man trycker på köpknappen, men om man på förhand vet vilka bolag man ska titta närmre på och så bör man kunna undvika, iallafall till viss del, att man blir handlingsförlamad och inte vet vilka bolag man ska lägga sitt fokus på.

      Radera
  4. Ett riktigt bra inlägg! Jag hade faktiskt inte koll på det där utmärkta citatet av Lynch men det stämmer väldigt bra. Jag har det senaste året läst om flera duktiga investerare som planerat inför ett ras genom att sälja av och sitta likvida vilket hittills bara inneburit att de missat en fin uppgång.

    För att svara på din avslutande fråga så ser jag till att vara ganska rejält investerad i goda utdelare. Då får jag bra med utdelning att investera i billiga aktier om det rasar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Ja även de "bästa" kan göra fel när det kommer till att tajma marknaden, och därför är det inget jag försöker mig på.

      Utdelningarna borde fortsätta trilla in i många fall gissar jag, och då får man ju iallafall betalt för att vänta medan kurserna och ekonomin återhämtar sig.

      Radera
  5. Håller med om att detta var ett bra inlägg. Har själv funderat på det här, men sedan jag ställt om portföljen och hjärnan till utdelningsportföljer känner jag mig lugnare.

    Kommer alltid in nya likvider i form av sparande och utdelningar som kan användas för köp. Är inte helt främmande för att låna om läget blir det rätta efter en sättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade inlägget!

      Utdelningsinvestering tror jag hjälper mycket vid en större krasch då man får betalt för att vänta och det ger ju en viss inlåsningseffekt ändå.

      Den som fortsätter spara och investera under de tider då kurserna rasar kommer bli rikligt belönad när det väl vänder.

      Radera
  6. Är ett Japan scenario helt otänkbart? Det studsar inte alltid tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japan är lite av ett extremfall tycker jag, men visst har du en poäng.

      Det har i väldigt många fall alltid återhämtat sig och vandrat högre än innan kraschen, och i "normalt" utvecklade ekonomier som fortsätter växa lite varje år tror jag vi kommer få se den typen av utveckling även framgent.

      Men allt är möjligt och ingen vet vad framtiden för med sig.

      Radera
  7. Det fina med att vara långsiktig och diversifierad är att man slipper gå och oroa sig för en kommande krasch. Visst vore det lite deprimerande att logga in och se besparingarna dala nedåt i två, kanske till och med tre år. Men desto större glädje när det vänder igen och man kanske har haft chansen att köpa på sig nära botten. Tror inte att jag skulle ändra min strategi vid en krasch utan spara på och handla i samma takt som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, exakt så är det.

      Det är viktigt att hålla sig till den strategi man har valt, både genom vått och torrt, och dessutom att se till att man fortsätter investera och därmed köper när aktiekurserna är nedtryckta.

      Det ska bli spännande att se hur bloggosfären agerar när den stora kraschen väl inträffar, och hur många som eventuellt drabbas av någon form av panik och säljer.

      Radera
  8. Kommer inte göra någonting alls. Vi har en strategi som vi kör efter i vått och torrt. Kanske köper liiiite extra om det har lyst rött under en längre period och börsen har dalat säg 20%.

    Att sälja i panik... been there, done that och det blev inge bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller du dig till din strategi och kör på även när det ser mörkt ut blir det nog bra :-)

      Radera
  9. Det sägs att majoriteten går in i aktiesparande på toppar och säljer allt i bottnar. Värt att tänka på i sådana tider. Bra läsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite så är det, och det är nog många som skräms bort från aktiemarknaden vid sådana tillfällen och inte återvänder.

      Radera
  10. Hittade det här inlägget och måste säga att det är ett väldigt bra och intressant inlägg.
    Jag vill precis som du äga aktier långsiktigt men funderar också på hur man kan gå bra förberedd in i en framtida börskrasch, så det här inlägget kommer jag absolut ha med mig när jag funderar ut en framtida strategi.
    Hur tänker du kring hur stor del av ditt kapital som ska vara bundet i aktier jämfört med tex räntor osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du gillade inlägget!

      I min portfölj har jag bestämt mig för att hålla mig mellan 5-25 procent i likvida medel/räntor, och detta kan variera en del över tid beroende på hur börsen går, om jag hittar köpvärda aktier, och så vidare.

      Jag kan kanske ta upp den frågeställningen i ett inlägg längre fram och utveckla svaret och tankarna lite mer :-)

      Radera
  11. Detta beror även på vad man menar med en diversifierad portfölj, avser du Harry Browne's allvädersportfölj blir det någonting annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, givetvis.

      Men när jag pratar om en diversifierad portfölj syftar jag på en aktieportfölj som består av flertalet olika bolag inom olika branscher, med tanke på att både jag och förmodligen en stor del av mina läsare investerar allra främst i (utdelnings-) aktier.

      Radera