onsdag 4 januari 2017

Mål 2017

Listan med mina olika mål är lång och jag har mycket jag vill uppnå, inte bara i år utan även på längre sikt, men med tanke på bloggens inriktning mot ekonomi och finans så kommer endast de mål som är relevanta för dessa områden att redovisas här på bloggen.

Uppföljningen av de andra målen kommer jag sköta ändå. Jag lovar!

Mitt utdelningsmål för 2017 har jag funderat en hel del fram och tillbaka på, och samtidigt som målet ska vara utmanande och motiverande måste det samtidigt vara realistiskt och faktiskt vara möjligt att uppnå. Jag har svårt att prognostisera hur mycket jag kommer kunna investera under året, vilket gör att det inte är helt lätt att sätta upp ett mål som jag kan nå men som inte är alldeles för enkelt.

Jag har dock kommit fram till att jag ska sikta på 6 000 SEK i utdelningar (netto, efter källskatt) under 2017. Det kommer bli tufft och jag är inte helt säker på om jag kommer kunna klara av att investera så mycket att det blir sextusen redan i år. Men det återstår att se, och skulle målet uppnås blir det en fin utdelningstillväxt jämfört med 2016.

Ett mål för portföljens värde och min samlade förmögenhet är lockande och kan givetvis vara motiverande, men samtidigt är det ett mål som man inte helt kan påverka själv. Får vi se en större nedgång på börsen sätter det käppar i hjulen och gör att ett sådant mål därmed kanske inte uppfylls, trots ett disciplinerat sparande. Jag har därför valt att inte ha något mål kopplat till det då det som sagt är svårt att kontrollera och är beroende av utomstående faktorer som jag inte kan påverka.

Vad gäller sparkvoten så siktar jag på minst 70 procent för helåret, vilket inte borde vara helt omöjligt. Jag klarade en sparkvot på 73 procent under 2016 och jag håller mig gärna även fortsatt i den regionen.

Innan mitt aktieintresse läste jag knappt några böcker överhuvudtaget, men nu har jag insett att det är en bra källa för inspiration och värdefull kunskap och jag vill därför lägga mer tid på att läsa olika böcker inom ekonomi och finans. Förhoppningvis kommer det ge resultat i form att jag tar till mig något nytt, ser saker på ett annat sätt och lär mig något som kommer gynna mig längre fram. Minst 5 böcker under 2017 är nog en rimlig nivå.

Det fjärde och sista målet är att utvecklas som investerare genom att analysera och räkna mer på bolagen. Jag vill bli bättre på att värdera ett bolag och komma fram till vad det faktiskt är värt, eller kan komma att bli värt i framtiden, och sedan köpa det till ett rimligt pris som kan ge en bra avkastning givet den risk jag tar.


Mina mål 2017
* Totala utdelningar på 6 000 SEK
* Sparkvot på minst 70 procent
* Läsa minst 5 böcker inom ekonomi och finans
* Utvecklas som investerare


Vad är dina mål för 2017?



Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Image courtesy of bplanet at FreeDigitalPhotos.net

16 kommentarer:

  1. Mina beräkningar ger ca 4,500 kr i utdeln 2017 ifall jag varken köper eller säljer ngr under året, men har ett mål på 8,000 kr. Tufft men inte omöjligt. Hoppas du når dina mål, bara återinvestera utdeln och fortsätta månadsspara med hög sparkvot så går det :-)
    Lycka till och kör hårt! :)
    //PI60

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt!

      Bara att fortsätta investera i bra bolag med goda förutsättningar att dela ut pengar till oss aktieägare så ska det nog gå vägen tillslut.

      Tack och lycka till själv!

      Radera
  2. Bra att läsa lite böcker. Kunskap har man alltid nytta av. Mitt mål för året är 48 000 kr i utdelningar. Ett tufft mål men hoppas på det bästa. Lycka till mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!

      Det klarar du nog. Fortsätt bara att kontinuerligt investera i bra bolag så blir det nog bra med tiden ska du se :-)

      Tack och lycka till själv!

      Radera
  3. Började med aktier och sparande för 3 månader sedan, alldeles för sent påkommet då jag är 41 år... :(

    Stoppade in de få slantar jag och frun hade utspritt litet här och där samt sålde en del crap och köpte aktier för rubbet. Har hunnit spara 3x8000 kr från lönen sedan dess. Möjligen mäktar vi med 10k i månaden men då lever vi nästan på luft. Villa, renoveringar, bilar och två barn kostar slantar - mer än man anar!

    Utdelningarna ligger på 4000 kr per helår i dagsläget och jag siktar på att ha minimum 5% i snittad DA, just nu är utdelningstillväxten i baksätet då jag vill försöka få upp en så stor grundplåt som möjligt för räntan på räntan att arbeta med. Vi har ju även relativt låg inflation just nu så något år med lägre andel utdelningstillväxt kan jag nog klara av. Jag är dock inte helt 100 på att detta är den bästa strategin så tankar och tips emottages tacksamt!

    Totalt investerad summa so far ger (enligt samma 5% som ovan) litet drygt 80 000 riksdaler.

    Lyckas vi spara 8k per månad borde vi sätta ett utdelningsmål i slutet av 2017 på nästan 9 000 kr. En första magisk gräns att sikta på borde vara 11k ty då kan man ju se det som att chefen skulle gett en en löneökning på 1 lax i månaden (ex semester). Det gäller att hitta motivatorer! :)

    Hur fixar folk 50-70% sparkvoter?! Fixar vi 20% är det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hur fixar folk 50-70% sparkvoter?! Fixar vi 20% är det bra!"

      Svaret står egt i din text lite högre upp, det där om villa, renoveringar och bilar ;-) (räknade inte in barn, för de måste faktiskt inte kosta så himla mycket).

      Radera
    2. Hej Excentius, och tack för din kommentar!

      Bättre sent än aldrig, eller vad är det man brukar säga... :-)

      Det faktum att du kommit igång och börjat spara och investera är fantastiskt och en riktigt bra början.

      Jag förstår ditt dilemma vad gäller hög direktavkastning kontra utdelningstillväxt. Det verkar finnas lite olika skolor kring detta och det finns väl egentligen inget rätt eller fel. Men jag vill bara råda dig att inte stirra dig blind på direktavkastningen.

      En hög direktavkastning indikerar ofta (men inte alltid!) en högre risk och man bör som sagt inte enbart kolla på hur hög utdelningen är i förhållande till aktiekursen utan man måste också försöka bedöma om utdelningen är långsiktig hållbar och om bolaget faktiskt klarar av att dela ut en massa pengar till aktieägarna.

      Precis som du är inne på finns det en del kostnader förknippat med villa, bilar och barn och det finns tider i livet då man har mindre möjlighet att spara så mycket som man kanske skulle vilja. Men faktum är att en sparkvot på 20 procent inte är dåligt, det är tvärtom riktigt bra och över tid blir det en ordentlig slant som sparas.

      Alla har vi olika förutsättningar, och det gäller att man försöker göra det bästa utifrån sin egen situation. Den enda man bör "tävla" mot är sig själv, och ingen annan.

      Det låter som ett fullt rimligt utdelningsmål tycker jag, och varje utdelning är ett steg närmre en större frihet. Glöm inte det :-)

      Stort lycka till!

      Radera
  4. Hejsan! Fina mål. Mycket roligt att se om läsningen. Du får gärna berätta om vilka böcker du väljer också. Jag själv satt inte något mål om läsandet då det kommer i perioder.

    Men http://utdelningsspararn.blogspot.se/2017/01/5-mal-infor-2017-resan-mot-miljonen.html har jag mina mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer komma recensioner här på bloggen av de böcker som jag har läst. Så håll utkik!

      Jag ska kolla in dina mål.

      Lycka till!

      Radera
  5. Bra med mål men just att ha fasta utdelningsmål kan vara lite farligt. Det blir lätt att man tittar för mycket på bara yielden och inte på bolaget bakom det. Då ökar risken för att man går på rejäla minor. Jag köpte till exempel Seadrill 2014 för den FANTASISKA utdelningen som jag lite okritiskt kärat ner mig i. Det blev mitt dyraste misstag så här långt i investerarkarriären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, och det är något jag är medveten om.

      Jag kommer aldrig köpa en aktie enbart för att den erbjuder en fin direktavkastning eftersom det, som du säger, kan bli väldigt kostsamt.

      Det är alltid tråkigt att förlora pengar, men du verkar ha lärt dig något av ditt lilla snedsteg och det är huvudsaken. Vi kommer alltid göra misstag, så är det, men man måste försöka ta lärdom av situationen så att det inte händer igen.

      Radera
  6. @Excentius:
    Jag är snart 43 år och har hållt på med aktier i 2 år. varav första året i fondinvesteringar för att läsa in mig kunskap. Jag känner också att jag är lite sent ute, har även familj med hus med renoveringar samt bil med kostnader m.m så vet hur det känns. mitt första år hade jag ca 1500 kr i utd, andra året ca 3000 kr. Har kommit igång på allvar och räknar på mitt mål som minst 8000kr i utd för 2017. ALlt beror på extra kostnader för hus/bil/familj förstås, men bara man sparar och lägger undan nånting per månad så är det bra. Jag kan ibland vara missnöjd med när jag "bara" kan föra över 3-4k till mina depåer, men det är samtidigt bättre än många andra.
    //PI60

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig så väl, själv så fick jag upp ögonen när jag snubblade över ränta på ränta-kalkylatorn på Rikatillsammans-bloggen. När jag konstaterade att mina barn hade haft mellan 30 och 50 mille VAR på kontot om vi sparat barnbidraget tills de var 18 och att de själva sedan sparat MINST motsvarande peng i månaden fram till 65 så ramlade polletten ned...

      Förresten, man ska VERKLIGEN inte skita i avkastningen. Kalkylatorn räknar med en snittränta på 8% per år och skillnaden mellan 8 och 9% över 65 års sparande är hisnande. En procent, en sabla procent gör att pengarna går från 32 mille till 52 mille - allt annat lika.

      Det låter som fantasisummor men dra mig baklänges vad det drar iväg i slutet, exponentiell tillväxt for the win! Det är inte konstigt att de rikare blir rikare och de fattigare blir fattigare!

      Radera
    2. btw... 22 år att nå 1 miljon och 29 för att nå 2, sedan sticker det iväg!

      Radera