söndag 1 januari 2017

Årsrapport 2016

År 2016 var ett väldigt bra år på många sätt.

Jag utvecklades enormt mycket, inte bara som person och investerare utan även vad gäller andra egenskaper och färdigheter som jag kommer kunna ha användning av framöver och förhoppningsvis också kunna tjäna en slant på.

Det var mitt första helår på börsen, och det var både roligt och givande att få vara med från början till slut och att få se och uppleva vilka faktorer som styr börsens riktning. Detta har bara eldat på mitt aktieintresse allt mer och för det är jag tacksam.

Min förmögenhet utvecklades mycket väl under året, och uppgick per den 31 december till 223 724 SEK. Den totala utvecklingen uppgick till 94,11 procent, motsvarande 108 468 SEK, ett resultat jag är mycket nöjd med givet de förutsättningar jag har haft under året.


Mina inkomster uppgick till 123 537 SEK, utgifter 33 496 SEK, och sparandet 90 229 SEK. Sparkvoten landar därmed på 73,04 procent för helåret vilket jag är nöjd med. Något konkret mål vad gäller sparkvoten hade jag inte, men jag siktade på över 70 procent och det känns bra att ha klarat av det.

I snitt sparade jag 7 519 SEK per månad, räknat över helåret. Men räknat från juli, då jag fick min första lön, så lyckades jag spara smått otroliga 12 426 SEK per månad. Det är mycket pengar för mig och det är verkligen underbart att ha kunnat lägga undan så mycket i genomsnitt per månad.

Portföljens utveckling är klart godkänd. Den totala utvecklingen landade på 9,73 procent, samtidigt som SIX30 Return Index (OMXS30 inklusive utdelningar) steg med 9,41 procent. Jag lyckades alltså slå index med 0,32%-enheter under mitt första helår på börsen, och även om det verkligen inte är någon enorm överavkastning så är det likväl ett bättre resultat.

Portföljen var per den 31 december värd 123 886 SEK, men räknar vi in både mina fonder och de likvida medel som finns på mitt konto hos Avanza kommer vi upp i ett portföljvärde på totalt 193 329 SEK.


Året inleddes väldigt svagt, och när nedgången bottnade i början på februari visade kontoutvecklingen -11,34 procent, vilket motsvarade en förlust på 12 501 SEK. Det var verkligen en chockartad början på det nya året, men ingen skada var egentligen skedd eftersom jag satt lugnt i min fina lilla båt och blev en erfarenhet rikare. Första handelsdagen efter Brexit var också en intressant och annorlunda upplevelse, och när börsen hade stängt för dagen visade min portfölj en nedgång på 4,29 procent (5 474 SEK). Det var väldigt roligt att få uppelva sådana stora kursfall på en och samma dag, och det var en mycket lärorik upplevelse.

Det riktigt fantastiska med att ha det här som en hobby är att det är möjligt att tjäna en hel del pengar på det och man behöver dessutom inte vara den smartaste personen i rummet för att lyckas.

Handelsstatistik:
* Totalt 212 avslut (17,67 per månad)
* Totalt 165 köp (13,75 per månad)
* Totalt 47 sälj (4,7 per månad)

* Total courtagekostnad på 277 SEK
* Genomsnittligt courtage per avslut på 1,75 SEK
* Förvaltningskostnad på 0,27%

* Omsättning på 170 992 SEK (14 249 SEK per månad)
* Investerat (netto) 53 217 SEK (4 435 SEK per månad)

* Störst omsättning i Q4 (85 319 SEK)
* Minst omsättning i Q2 (15 939 SEK)
* Nettoinvesterade mest i Q4 (16 649 SEK)
* Nettoinvesterade minst i Q2 (10 725 SEK)

* Flest avslut på torsdagar (53 st)
* Flest köp på måndagar (34 st)
* Flest sälj på fredagar (14 st)

Portföljomsättningen uppgick till 35 procent, vilket till största del berodde på att jag inte helt bestämt mig för vilka bolag som skulle ingå i utdelningsportfölj och därmed skiftade jag lite fram och tillbaka med några innehav. Tanken är att få ner den siffran en aning framöver, och att den som högst ska uppgå till 15 procent.

Mina totala utdelningar uppgick till 2 567,22 SEK. Vill du se årets fullständiga utdelningsstatistik rekommenderar jag dig att du kollar in min utdelningsrapport som jag publicerade för ett litet tag sedan.

Snöbollen är verkligen i rullning nu och den kommer växa sig allt snabbare med tiden som går, och det känns helt fantastiskt att vara igång på riktigt med byggandet av min utdelningsmaskin som en dag ska förse mig med passiva inkomster.


År 2016 var ett otroligt lärorikt år och jag har utvecklats mycket på så många olika plan.

De 4 böckerna jag läste relaterat till ekonomi och finans, och senare recenserade här på bloggen, har givetvis bidragit en hel del till att mata min hjärna med ny kunskap och jag har insett att det väldigt givande att sätta sig ner och läsa böcker av kloka och intelligenta personer som vet vad de pratar om.

Skulle jag nämna alla lärdomar under det gångna året skulle jag få hålla på ett bra tag, och dessutom tror jag att mycket har fastnat undermedvetet utan att jag tänkt på det. Men det är några lärdomar och insikter som sticker ut lite extra.

Diversifiering är viktigt - Hur mycket man än tror sig kunna om ett bolag och dess verksamhet finns det så oerhört många faktorer som kan påverka priset på aktien negativt och dramatiskt sänka avkastningen. Det finns de som klarar av att uppnå en fantastisk avkastning med bara ett fåtal innehav, men för min egen del så passar det bättre med en någorlunda stor diversifiering där inget innehav får överstiga 10 procent av portföljens värde. Jag har gått på ordentliga minor i Novo Nordisk och Betsson, men som tur var så utgjorde de en relativt liten del av portföljen att det knappt blev märkbart och där räddade min diversifiering mig väldigt mycket.

Vikten av att ha en kassa - En kassa skapar manöverutrymme och gör att man kan ta tillvara på de fina lägen som uppstår titt som tätt då marknaden sätter "fel" prislapp på kvalitativa bolag. Mina portföljregler säger att kassan ska vara minst 5 procent, och om det är rätt eller fel får var och en ta ställning till, men för min egen del känns det psykologiskt skönt att det finns en hög pengar att ta av om det skulle behövas.

Stressa inte, ha tålamod - Det finns ingen anledning att stressa, och upplever man att det är bråttom att investera bör man nog istället ta ett steg tillbaka och tänka över situationen. Om ett bolag kommer med en kass rapport eller kommunicerar ett PM med dåliga nyheter bör man vänta tre dagar innan man agerar, för det är oftast då aktien har stabiliserat sig en aning.

Vad som utmärker ett bra bolag - Givetvis finns det många parametrar som spelar in och avgör vad som är ett "bra" bolag, men jag har blivit betydligt bättre på att tyda diverse olika nyckeltal, bedöma verksamhetens hållbarhet och dessutom börjat se mer på bolagets mjuka värden. Jag är på intet sätt fullärd, och kommer aldrig att bli, men jag har utvecklats enormt mycket på den här fronten under 2016.

Tänk på risken, inte potentialen - Jag har börjat tänka i de här banorna allt mer för att se över min risk och i ett försök att bedöma sannolikheten att jag kommer förlora pengar på enskilda innehav, och det var bland annat därför jag valde att sälja Saltängen. Det är jobbigt och krävande att ta igen förluster, och som exempel så kräver en nedgång på 50 procent en uppgång på 100 procent för att vara tillbaka på ruta ett. Ett passande citat här torde vara:

"Rule No. 1: Never Lose Money. Rule No. 2: Never Forget Rule No. 1." 
- Warren Buffett

Bloggen startade jag i mars efter att ha läst andra bloggar under ett par månader och senare inspirerats att själv börja skriva ner mina egna tankar. Mina förväntningar var väldigt lågt ställda, och jag hade svårt att föreställa mig att det skulle bildas någon större läsarkrets. Men jag gav det ett försök och bestämde mig för att blogga ett tag och se vart det ledde någonstans.

Läsarkretsen har haft en stadig ökning och en väldigt tydlig trend uppåt, och det är otroligt roligt och givande att kunna nå ut till så många och samtidigt få feedback och synpunkter på det jag delar med mig av. Bloggen har utvecklat mig som person och investerare på så många sätt.


Stort tack till alla ni som läser, och ett extra stort tack till er som tar er tiden att kommentera, gilla och dela mina inlägg.



Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Image courtesy of bplanet at FreeDigitalPhotos.net

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vad roligt att du tycker det!

      God fortsättning på det nya året.

      Radera
  2. Bra blogg oh mycket lärande , god försättning / Mallak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för det.

      God fortsättning!

      Radera
  3. Grattis till ett fint år Framtida Frihet!

    SvaraRadera
  4. Kul läsning, speciellt alla siffror, bra jobbat! Väldigt effektivt med endast 1,75 kr i courtage per köp :) Har du funderat på att även öppna ett Nordnetkonto så har du ju gratis handel på Stockholmsbörsen upp till 80000 kr? Personligen gillar jag Avanzas plattform klart bättre, och det är lite jobbigt att ha två källor att redovisa siffror från, men samtidigt har ju Nordnet fått fler IPO:er än Avanza på sistone, och varje #sparadkrona räknas...

    Lycka till i 2017! Själv sätter jag ett aggressivt mål på 55000 kr. Hade 25000 som mål i år. Vad utfallet blev får du läsa i bloggen snart ;)

    /Maxa Allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag har ett konto hos Nordnet för att komma åt Shareville, men jag har inga pengar där.

      Avanzas hemsida är otroligt mycket bättre och har flera funktioner som jag verkligen gillar, och dessutom är det smidigt att ha allt på ett ställe.

      Nordnet har mycket att förbättra innan jag eventuellt för över en slant dit, men de verkar däremot ha ett något stabilare system då de inte drabbas av störningar lika ofta. Är dock trots detta nöjd kund hos Avanza.

      Lycka till själv!

      Radera