söndag 6 november 2016

Varför jag är utdelningsinvesterare

Det finns många typer av investeringsstrategier, men min favorit är utan tvekan utdelningsinvestering som i sin enkelhet är väldigt kraftfull och som dessutom är något alla kan komma igång med.

Utdelningsinvestering går ut på att man köper aktier i bolag med goda förutsättningar att dela ut pengar till aktieägarna med avsikten att "aldrig sälja". Tanken är att med tiden köpa på sig fler aktier i de bolag man äger, och att helt enkelt behålla dessa för att på så vis kunna inkassera utdelningarna. När du väl har byggt upp en diversifierad portfölj kan den här investeringsstrategin vara relativt passiv om man så önskar.

En av de största anledningarna till varför jag verkligen gillar utdelningsinvestering är för att det är möjligt att bygga upp en aktieportfölj som genererar ett kassaflöde som det går att leva på när det är tillräckligt stort. Detta gör att man inte längre behöver arbeta och därmed kan välja själv vad man vill göra med sin tid.

Väldigt många investeringar kräver att du säljer för att realisera en vinst, men så är det inte fallet med utdelningsinvestering - du behöver inte göra något mer än att äga aktier i ett bolag som valt att dela ut en del av sin vinst. Utdelningarna som trillar in på kontot är riktiga pengar som inte går att fejka (antingen finns dem på kontot eller inte) och det är inte heller en vinst som kan försvinna när aktiekurserna rasar. Det är som man brukar säga: "Dividends don’t lie".

Det är otroligt viktigt att återinvestera utdelningarna under portföljens uppbyggnadsfas för att inte minska sina framtida utdelningar rejält, och som bilden nedan visar utgör återinvesterade utdelningarna en väldigt stor del av avkastningen på lång sikt. Genom att återinvestera utdelningarna drar man nytta av ränta på ränta-effekten vilken över tid genererar fantastiskt fina resultat.


Det finns flera fördelar med att vara utdelningsinvesterare. 

Som utdelningsinvesterare är det lättare att härda ut svåra tider på börsen då aktiekurserna faller och alla experter säger att världen kommer gå under den här gången (spoiler: det gör den inte). En utdelningsinvesterare kan istället ta vara på den här typen av tillfällen genom att köpa kvalitetsbolag som fallit för mycket, och historiskt har det varit väldigt lönsamt att investera när alla andra springer mot utgången. Fokus för en utdelningsinvesterare ligger på hur stabil och uthållig en utdelning kan tänkas vara, och inte till vilken kurs en aktie senast bytte ägare för. Lägre aktiekurser innebär, allt annat lika, att du behöver betala mindre för den framtida utdelningen. Utdelningsinvesterare bör därför välkomna nedgångar på börsen.

Bolag med en gedigen historik av utdelningar är generellt sett mer stabila, vilket gör att de är säkrare att investera i än de bolag som ännu är i en tillväxtfas. Det går givetvis inte att dra alla över samma kam, men utdelningsinvestering gör ändå att man på många sätt undviker de allra mest olönsamma, instabila och osäkra bolag som finns där ute - samtidigt som man får betalt för det i form av utdelningar.

Utdelningarna tenderar att öka snabbare än inflationen (dessutom med stor marginal i många fall), det är exempelvis inte omöjligt med en långsiktig utdelningstillväxt på omkring 10 procent per år (och i vissa fall mer än så). Detta gör att en aktieportfölj med utdelningsaktier är en bra inkomstkälla som gör att du över tid behåller, och till och med ökar, din köpkraft och att inte inflationen äter upp dina pengar.

En utdelningsinvesterare behöver inte oroa sig för att kapitalet ska ta slut eftersom man helt enkelt inte säljer och lever på kapitalet rakt av. Istället är det ju de individuella bolagen som delar med sig av en del av vinsten, samtidigt som man fortfarande behåller aktierna i bolaget (som dessutom tenderar att bli mer värda över tid). Det är därför möjligt för en utdelningsinvesterare att tjäna pengar på två sätt - genom en högre aktiekurs och utdelningar.

Marknadstajming diskuteras ofta, men det är något som en utdelningsinvesterare inte behöver lägga speciellt stor vikt vid. En bra strategi, som många följer, är att löpande köpa på sig fler aktier i sina bolag. Man investerar alltså både när det är lite billigare och lite dyrare, och detta gör att man sänker risken för att man har gjort en dåligt tajmad affär. En utdelningsinvesterare vill åt kassaflödet som dessa bolag genererar tillsammans, och en försäljning av aktier skulle resultera i mindre utdelning, varför det är något som den här typen av investerare inte ägnar sig åt i någon större utsträckning och därmed inte heller riskerar att sälja vid fel tidpunkt.

I USA har de en väldigt stark utdelningskultur, och bolagen som finns på listorna Dividend Aristocrats och Dividend Kings (där kraven är minst 25 respektive 50 år av oavbruten höjd utdelning) är måna om att behålla sin plats på respektive lista. Johnson & Johnson har exempelvis höjt utdelningen varje år de senaste 54 åren, och jag känner mig rätt övertygad om att de kommer göra allt vad de kan för att behålla den sviten. Med dessa bolag vet du vad du får, allra helst med utdelningskungarna, och det är viktigt med en stabilitet i utdelningarna om man i framtiden tänkt leva på dem.

Tack vare Stefan Thelenius fenomenala sparkalkylator är det enkelt att visa vad som faktiskt är möjligt att uppnå. Resultatet av att börja helt från scratch utan något sparkapital, investera 2500 kronor per månad till en årlig totalavkastning om 9 procent i 40 år ser ni nedan. Rätt fantastiskt, eller hur? Tänk då på vilka resultat som är möjliga om man har ett startkapital och dessutom lyckas spara lite mer varje månad...

Klicka för större bild
Utdelningsinvestering är inte för alla, men personligen tycker jag att det är en riktigt bra investeringsstrategi som passar mig väldigt bra. Jag är väldigt glad att jag har upptäckt detta medan jag fortfarande är relativt ung och därmed har goda möjligheter att få ordentlig draghjälp av ränta på ränta-effekten som är så otroligt kraftfull.

Det här är en investeringsstrategi som kräver massor med disciplin och tålamod, men när man väl insett vilka resultat som är möjliga att uppnå så länge man håller sig till planen så borde motivationen öka rätt rejält, och därefter bör det mesta komma naturligt.

"Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in.
- John D. Rockefeller


Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

15 kommentarer:

  1. Stirra dig inte blind på utdelningarna endast utan även potentialen hos övriga bolag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min syn (vet inte vad Framtida Frihet tänker) är den här:

      Potential är väldigt abstrakt. Det är enormt svårt att bedöma framtiden, medan historien är en hyfsad (men inte perfekt!) indikator.

      Om jag visste vilka företag skulle gå bra så skulle jag strunta i nuvarande utdelningar men det är svårt att veta.

      Radera
    2. Arajs jag förstår din poäng, och det är helt rätt att man inte bör stirra sig blind på utdelningarna, men jag är mer inne på Daniels spår.

      Framtiden är oviss och svårbedömd, men med hjälp av historien kan man göra vissa antaganden - vilket är betydligt lättare i bolag med en historik av lönsam tillväxt och utdelningar än i de lite mindre bolagen som kanske har större tillväxtpotential men inte lika gedigen historik.

      Radera
    3. Arajs, så säger alla som inte kan prata i abstrakta termer. Det är helt klart att man inte ska stirra sig blint på bara utdelningarna. Om inte företaget ökar sina vinster så kommer inte heller utdelningen öka på sikt. Grejen är att det är ju underförstått. Det är ju inte så att den typiske utdelningsninvesteraren springer och köper de företag med högst direktavkastning bara för att. Gör man det tycker inte jag man kan kalla sig utdelningsinvesterare. Personligen är jag trött på folk som för det resonemanget mot utdelningsinvestering.

      Radera
    4. Hej FF, bra inlägg! Personligen så består mina kärninnehav av defensiva bolag. En stor del av mina innehav klassar jag också som rena utdelningsinnehav. Jag föredrar bolag som är hybrider av defensiva bolag och ett defensivt bolag såsom Johnson and Johnson.

      Jag har inte som krav att de defensiva bolagen delar ut pengar och när jag beskriver min investeringsstrategi så resonerar jag kring utdelning. Om företaget som jag investerar i är bättre än mig på att avkasta eget kapital så ser jag det bara som positivt om de istället återinvesterar kapitalet i verksamheten. Jag själv kanske lyckas uppnå en avkastning på eget kapital på mellan 10-15%. Om bolaget kan överträffa detta så får dem mer än gärna återinvestera detta och på så sätt öka deras vinst/aktie i snabbare takt vilket kommer reflektera sig i aktiekursen. Om jag då vill ha en "utdelning" på 5% kan jag ju bara sälja av 5% av innehavet i bolaget...

      https://fuckyoufonden.blogspot.com/p/investeringsstrategi.html

      Radera
    5. Det låter klokt, och det verkar som att du har hittat något som passar dig och din investeringsstil.

      Jag önskar dig lycka till!

      Radera
  2. Fantastiskt bra inlägg. Det är så roligt att du tänker precis i de banor som jag börjat spekulera. Intressant kalkylator, finns det möjligtvis någon länk till den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden!

      Självklart. Du hittar den här:
      z2036 Sparkalkylator - Deluxe

      Radera
  3. Tjena,
    Bra inlägg. Jag tyckte det var jätteintressant och ett sant nöje att läsa.
    Lycka till med investeringarna.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petrusko!

      Tack så mycket för de fina orden!

      Det gläder mig att du gillade inlägget :-)

      Radera
  4. just nu kan man säga att min portfölj till 50% är utdelningsbolag, 30 % investmentbolag, , och 20% kvalitetsbolag som jag räknar med kommer ge hög avkastning på lång sikt som Husqvarna, Kabe och Nibe

    SvaraRadera